Vår vänort i Tyskland

Tidigt i våras fick jag förfrågan om det skulle kunna gå att via radio kommunicera med Bad Honnef.
Den 6 juni, nationaldagen, firade Bad Honnef rosens dag, och den lokala radioklubben firade sitt 60års jubileum.

Vad skulle överföras då?

Tanken var att Borgmästaren i Bad Honnef skulle skicka en hälsning till vänorternas Borgmästare eller
motsvarande, och viseversa.

Hur ?

Förslag kom från tyskarna att vi skulle ligga på 40m bandet, närmare bestämt på 7.122MhHz.
Ihärdiga försök gjordes på olika platser i Ludvika med omnejd, inklusive klubblokalen.

Bakom statshuset och utsikten vid Halvars.

Störningar på ca S9 gjorde att det var näst intill omöjligt att genomföra QSO. Efter konsultation med några äldre
medlemmar fick vi reda på att köra 40m under dagtid skulle nog inte gå så bra. De rekomenderade 20m,
t.ex. 14.325MHz. Det visade sig att stöjjnivån var betydligt lägre, typ S2-4.

Vad hade vi då för utrustning ?

Till en början riggade vi upp med klubbens Alinco och 80m/40m dipol, batteridrift och 100W.

När vi senare gick över på 20m, använde vi klubbens stolthet med en dipol klippt för 20m, uppsatt på
klubblokalens tak (temporärt).

Dipolen, ca 2x5m, med mittfästet 8m över taket.

Hur gick det då ?

Jodå, till slut lyckades vi få till det, rx59 och tx55, och hälsningarna utväxlades under jubel och klang.

Mannen med mikrofonen är Vice Borgmästaren Klaus Munk, och vid hans sida DJ8EI, Dr. Hans Eckhard Krüger.

Hållandes mikrofonen är Peter, SM4XIP, och Kommunstyrelsens ordförande Leif Pettersson.

Uppmärksamheten i Tyskland verkar vara bättre än här !
Med tanke på tidningsurklippen ...

Åter till hemsidan